Metodiskie materiāli

Es saprotu, tātad zinu – protu – gribu – varu

Mācību metodes, kas palīdzēs daudzveidot mācību stundas apguvi.


  1. Uzskates metodes:
  • Demonstrēšana (prezentācija, uzskates līdzekļi, IT resursi (Maconis.lv; Soma.lv, Uzdevumi.lv; Youtube, Skolo.lv, u.t.t.)
  • Vizualizēšana
  • Demonstrējumi - dabas objekta demonstrēšana, eksperiments, kinofilma, videofilma, datorprogrammu un interneta piedāvājums
  • Simboliskie uzskates demonstrējumi – kartes, plāni, shēmas, diagrammas, tabulas, didaktiskie zīmējumi, utt.
  • Novērojumi ekskursijās
  • Āra nodarbības - praktiska darbība ārpustelpas vidē ar noteiktu mācību mērķi
  • Maketēšana 

 

  1. Vārdiskās metodes:
  • Diskusija
  • Prāta vētra
  • Debates
  • Situāciju analīze
  • Situāciju izspēle
  • Intervija
  • Apskats
  • Jautājumi/atbildes (dialogi)
  • Stāstījums
  • Pierakstu veidošana

 

  1. Darbs ar tekstu/grāmatu:
  • Lasīšana ar izpratni (piem., atslēgas vārdu meklēšana, temata noteikšana utt.)
  • Atrast un atzīmēt norādes/atsauces par…
  • Pasvītrot ar sarkanu vai kādu citu spilgtu krāsu vārdus, kas …
  • Pierakstīt/norādīt zīmējumā vai diagrammā informāciju, kas …
  • Piezīmju rakstīšana( parasti tā ir apvienota ar lasīšanu)

 

  1. Praktiskās metodes:
  • Praktiskais darbs
  • Laboratorijas darbs
  • Modeļu sagatavošana
  • Mācību eksperiments
  • Pētnieciskais laboratorijas darbs
  • Pētījums
  • Spēles- didaktiskās spēles,  iedomāta situācija paplašinātā formā: ar lomām, rotaļu darbībām, atbilstošu rotaļu aprīkojumu

 

  1. Pētnieciskās metodes:
  • Problēmu risināšana
  • IT izmantošana informācijas iegūšanai
  • Darbs ar vārdnīcu
  • Laboratorijas darbs
  • Pētnieciskais darbs
  • Projektu darbs
  • Novērojumi

 

  1. Monoloģiskā metode:
  • Skolotāja stāstījums
  • Lekcija
  • Vēstījums – notikumu izklāsts laika secībā (pasakas, stāsti, mazāk noslogo prātu, bet izraisa ziņkāri)
  • Apraksts –(priekšmetu un pazīmju uzskaitījums loģiskā secībā)
  • Skaidrojums
  • Pierādījums – secinājums no vairākiem reāli pamatotiem un loģiski saistītiem spriedumiem

 

  1. Dioloģiskās metodes :
  • Dialogs (skolotāja saruna ar klasi par stundas tematisko, skolotāja saruna ar izsaukto skolēnu, pārbaudot mājā sagatavoto uzdevumu)
  • Mācību pārrunas (lieto kā jaunu zināšanu un prasmju veidošanai)
  • Diskusija
  • Prāta vētra
  1. Metodes, kuras veicina skolēnu sadarbību:
  • Pāru/grupu darbs
  • Galerijas metode (dažāda veida informācijas meklēšana)
  • Staciju metode (katrā izveidotajā stacijā savs uzdevums)
  1. Aktivitātes:

        Dinamiskās pauzes – dziesma, rotaļa, deja, kustību rotaļa utt. ( ar nolūku nostiprināt mācību vielu, izkustēties, daudzveidot mācību stundas gaitu, radīt pozitīvu vidi)

  1. Temata aktualizēšanai (stundas sākumā):
  • Rēbuss
  • Spēle (meli vai patiesība)
  • Mīkla
  • Salikt teikumu vai vārdu (stundas temata noteikšana)
  • Zvans vecākam
  • Nolasīt informāciju no QR koda
  • Atrast paslēptu informāciju